اطلاعیه و بخشنامه ها

اطلاعیه حقوق و مزایای حین کار کارگران دائم و موقت

اطلاعیه حقوق و مزایای حین کار کارگران دائم و موقت مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۲

اطلاعیه شماره ۱۸۲ مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۰۶ حقوق و مزایای حین کار کارگران دائم و موقت مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۲ اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی

۱- به استناد بخشنامه شماره ۲۹۶۱۳۷ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی حداقل مزد روزانه کارگران مشمول قانون کار در سراسر کشور در سال ۱۴۰۲ با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دائم و موقت )مبلغ ۱۷۶۹۴۲۸ ریال می باشد.
۲- از اول سال ۱۴۰۲ سایر سطوح مزدی نیز به میزان ۲۱ درصد نسبت به آخرین مزد ثابت یا مبنا به اضافه روزانه ۸۳۵۹۶ ریال به نسبت سال ۱۴۰۱ افزایش می یابد . مشروط بر آنکه مزد روزانه هر کارگر از مبلغ ۱۷۶۹۴۲۸ ریال مندرج در بند یک این بخشنامه کمتر نشود.

۳- نرخ پایه سنوات کارگران در سال ۱۴۰۲ روزانه ۷۰۰۰۰ ریال می باشد که با گذشت یکسال از دریافت آخرین پایه سنواتی و یا پس از گذشت یکسال از تاریخ استخدام ( در مورد کسانی که از اول سال ۱۴۰۱ استخدام شده اند ) به آنان تعلق می گیرد ( به کارگران قراردادی نیز تعلق می گیرد).

تبصره ۱ : ضوابط مربوط به نحوه اعمال افزایش مقرر در بند یک بخشنامه در مورد کارکاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل می باشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و همچنین چگونگی ارتقاء طبقه بندی شغلی به موجب دستورالعمل های اداره کل روابط کار و جبران خدمت خواهد بود.
تبصره ۲ : به کارگران فصلی به نسبت کارکرشان در سال ۱۴۰۱ میزان مقرر در این بند ( یا تبصره یک آن حسب مورد ) تعلق می گیرد.

۴- بر اساس مصوبه مورخ ۸۷/۷/۲۱ شورایعالی کار و در جهت افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری به تمامی کارگران ، اعم از دائم و موقت مقرر شد از ابتدای سال ۱۴۰۲ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه ای موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانن کار بابت هر کارگر (اعم از متاهل یا مجرد) ماهانه مبلغ ۱۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت گردد.

۵- کارفرمایان مکلفند سالیانه دو دست لباس کار متناسب با نوع کار مجانا” در اختیار کارگران قرار دهند.
۶- کمک هزینه مسکن برای کارگران مجرد و متاهل مبلغ ۹.۰۰۰.۰۰۰ ریال در ماه می باشد که همراه با مزد ماهانه می بایست به کارگران پرداخت گردد.
۷- کمک هزینه عائله مندی برای هر فرزند سه برابر حداقل دستمزد کارگر ساده و بدون محدودیت در تعداد فرزندان می باشد که باید توسط کارفرما در مواقع پرداخت مزد با حقوق به بیمه شده پرداخت گردد. مشروط بر اینکه :
الف) بیمه شده حداقل سابقه پرداخت حق بیمه ۷۲۰ روز کار را داشته باشد.
ب) سن فرزندان از هیجده سال کمتر باشد و یا منحصرا” به تحصیل اشتغال داشته باشند (تا پایان تحصیل) و یا در اثر بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون های پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی قادر به کار نباشند.

۸- بیمه شده زن و مردی که در یک واحد یا واحدهای جدا از هم کار می کنند و صاحب فرزند هستند با داشتن شرایط بند ۷ هر دو حق دریافت کمک هزینه عائله مندی (حق اولاد) را دارند. در سال جاری میزان حق اولاد یک فرزند ماهیانه ۵۳۰۸۲۸۴ ریال که مبلغ فوق در تعداد فرزندان ضرب خواهد شد.
۹- ساعت کار کارگران در شبانه روز هفت ساعت و بیست دقیقه می باشد که از هشت ساعت نباید تجاوز نماید و مجموع ساعات کار در هفته به میزان ۴۴ ساعت رعایت شود.
۱۰- در صورتیکه کارگر علاوه بر ساعات کار روزانه اضافه کار انجام دهد بایستی بابت هر ساعت اضافه کار ۴۰% اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی به وی پرداخت گردد. (( حداقل مبلغ اضافه کاری یک ساعت ۳۳۷۹۵۳ ریال .
۱۱- مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد با احتساب ۴ روز جمعه یک ماه است. سایر روزهای تعطیل جزء ایام مرخصی محسوب نخواهد شد . کارگر نمیتواند بیشتر از ۹ روز مرخصی سالانه خود را ذخیره کند.
۱۲-کارگری که در طول ماه نوبتی کار می کند و نوبت های کار وی در صبح و عصر واقع می شود ۱۰% و چنانچه نوبت ها در صبح و عصر و شب قرار گیرد ۱۵% در صورتیکه نوبت ها به صبح و شب یا عصر و شب بیفتد ۲۲.۵% علاوه بر مزد به عنوان فوق العاده نوبت کاری دریافت خواهد نمود.
۱۳- در کارگاه ها برای هر ساعت کار در شب تنها به کارگران غیر نوبتی ۳۵% اضافه بر مزد ساعت کار عادی تعلق می گیرد (ساعت ۲۲ تا ساعت ۶ بامداد)
۱۴-
۱۵- تعطیلات رسمی کشور به قرار زیر است :
یکم لغایت چهارم فروردین – روز جمهوری اسلامی ۱۲ فروردین – روز طبیعت ۱۳ فروردین – شهادت حضرت علی علیه السلام ۲۱ رمضان – عید فطر یکم و دوم شوال – شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ۲۵ شوال – رحلت امام خمینی ۱۴ خرداد – قیام خونین مردم مسلمان ایران ۱۵ خرداد – عید قربان دهم ذیحجه – تاسوعای حسینی نهم محرم – اربعین حسینی ۲۰ صفر – رحلت رسول اکرم (ص) و شهاد امام جعفر حسن عسکری ۲۸ صفر – شهادت امام رضا ۳۰ صفر – شهادت امام حسن عسکری و آغاز امامت حضرت ولی عصر ۸ ربیع الاول – میلاد رسول اکرم و امما صادق ۱۷ ربیع الاول – شهادت حضرت زهرا سوم جمادی الثانی – میلاد حضرت علی ۱۳ رجب – مبعث رسول الکرم ۲۷ رجب – سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ۲۲ بهمن – میلاد حضرت مهدی ۱۵ شعبان – روز ملی صنعت نفت ۲۹ اسفند
ضمنا علاوه بر تعطیلات رسمی کشور روز کارگر (۱۱ اردیبهشت ) نیز جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید.

شایان ذکر است بخشنامه شماره ۲۹۶۱۳۷ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و همچنین این ابلاغیه در پورتال این اداره به نشانی www.clsw.ir قابل دسترسی است.

محمد امین بابایی
مدیر کل

اتحادیه لوازم خانگی مشهد

کاربران و همکاران محترم صنف فروشندگان لوازم خانگی، لطفا نظرات خود را در رابطه با موضوعات و اخبار مطرح نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا